Historie

Gilera. Niet alleen voor wedstrijdrijders

By  | 

De in 1887 geboren Giuseppe Gilera groeide op in de Italiaanse streek Lombardije. Op jonge leeftijd toonde hij al gevoel voor techniek en  fascinatie voor de toen nog in de kinderschoenen staande  motortechniek.

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Tot 1909 had hij een poosje ervaring opgedaan in de fabriek van Bucher in Milaan

De geschiedenis van Gilera als merk begint in 1909 wanneer Giuseppe Gilera in Milaan een werkplaatsje inricht en daar zijn eerste motorfiets bouwt, een 317 cc eencilinder. Dat werkplaatsje groeide uit tot een fabriek waar men 499, 508 en 569 cc zijkleppers bouwde.

Al voor de Eerste Wereldoorlog was het bedrijfje uitgebreid tot een echt, best groot familiebedrijf en was er veel vraag naar Gilera motorfietsen. Tijdens de eerste wereldoorlog verkocht men er een hoop motorfietsen aan het Italiaanse leger. Na de oorlog ging het – in tegenstelling tot  veel bedrijven die louter oorlogsproductie gedraaid hadden – steeds beter met het merk Gilera.

En omdat Gilera Italiaans was werd er natuurlijk vol ingestoken op het rijden van wedstrijden

Veel noordelijker was er de kreet ‘Race on a Sunday, sell on a Monday’. Maar bij Italianen kunnen we gewoon niet van het idee af dat ze de wedstrijdsport indoken omdat ze het gewoon zo leuk vonden. In Italië denken ze altijd eerst aan de passie, pas later aan de pasta. Er is dus ook een onafzienbare rij Italiaanse motorfabrikanten die aan de eigen race ambities minimaal één keer over de kop is gegaan. Maar Gilera dook ook de circuits op. En dat deed het merk met succes.

En hoe de wedstrijdhistorie van het merk begon?

Dat kwam omdat de dagelijkse verkopen zo succesvol waren. Gilera kocht er gewoon een merk bij. Gilera was vanaf de jaren twintig een van de grote merken in de wegrace. In de jaren dertig begon men met de export. Rond die tijd had het merk zo’n 700 man in dienst. In 1933 werd de Rondinefabriek in Rome overgenomen waardoor Gilera in het bezit kwam van de viercilindermotoren van CNA. Dit was het begin van een serie grote racesuccessen.

Alweer een oorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd weer uitsluitend oorlogsproductie gedraaid. Toen de vrede weer was uitgebroken startte men de normale productie van motorfietsen weer op. Men maakt onder andere ‘motocarro’s’, driewielige transportscooters, die ook al voor de oorlog waren geproduceerd. Maar dat soort voertuigjes was van enorm belang bij het weer op wielen zetten van de naoorlogse economie. En het ging goed met Gilera. Er werd een – tot 2007 nog bestaande – fabriek in Argentinië gebouwd. Beroemd werd de Gilera Quattro door zijn overwinningen bij de 500 cc wereldkampioenschappen. In de 500 cc GP’s werden er nog een rij  wereldkampioenschappen behaald.

Misschien ook interessant: Gilera Nuevo Bialbero 500 Saturno

Na het overlijden van Giuseppes zoon was er geen opvolger en in 1970 ging Gilera op in het Piaggioconcern. Er werden vanaf dat moment vooral lichte tweetakten gebouwd. In 1990 bracht men onder de naam Gilera een serie sportieve eencilinder viertakten op de markt, de Saturno en de Nordwest, maar in 1994 verdween het merk Gilera van de markt.

Terug van weggeweest

In 2001 kwam het echter terug met een 600 cc Supersport met een Suzuki GSX-R-blok. Ook werd weer deelgenomen aan het GP-racen in de lichtere klassen. Dit leverde in 2001 een wereldkampioenschap op voor Manuel Poggiali.

Het dagelijkse brood

Die dure wedstrijdrijderij werd gefinancierd door de goed lopende verkoop van gewone motorfietsjes en motorfietsen in een tijd dat een 250 cc nog een middelzware machine was. En die ‘daily drivers’ waren goed, maar stonden niet bol van de hoogwaardige techniek. Een aantal jaar geleden kwamen er veel Gilera’s mee als bijvangst na de expedities naar de beurs op het circuit van Imola. Indertijd werd al dat lichte spul daar bijkans weggegeven aan motorliefhebbers uit Nederland die er per keer vrachtwagens vol zware oude Japanners en Italianen weghaalden voor prijzen waar ze ooit over hadden durven dromen.

Ze zitten doorgaans tussen de 150-250 cc. Ze zijn weinig spectaculair,  mooi, goed en niet erg populair. En niet duur. Dus het overwegen waard voor af en toe een zonnig rondje om de kerk of zo.

Onder de naam Gilera bouwt Piaggio tegenwoordig lichte scooters, bromfietsen, terreinmotoren en sportmodellen.

Meer voor liefhebbers van klassieke motoren.

 

 

 

Nu in de winkel, het julinummer

BMW 318i, Fiat 500 Abarth, Chevrolet Fleetmaster

Auto Motor Klassiek van juli ligt nu in de winkel. Dus snel naar de boekwinkel voor een nieuw nummer. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Lekker zomers prijkt op de omslag de BMW 318i cabriolet van Femko de Jong. Hij bracht de auto tot in perfectie. U leest er alles over in nummer 7.

Erg interessant vinden we zelf de ombouw van een Chevrolet Fleetmaster naar een custom. Dat is niet zomaar klakkeloos gedaan. Het was een echt ingrijpend project. Zelfs de klompen van de eigenaar moesten eraan geloven. Ook de restauratie van de Fiat 500 waarvan in dit nummer een verslag, zou je onder de noemer custom kunnen scharen. De auto was in erbarmelijke toestand, dus een intensieve restauratie volgde. Eigenaar Henrique Linde gaf er meteen een eigen 'Abarth'-draai aan. Wij vonden het resultaat meer dan geslaagd. Hendri Kampherbeek heeft zijn hart gegeven aan Peugeot. Zelfs wanneer deze voor de tweede keer onder handen moet worden genomen. Zijn Peugeot 405 mi16 kocht hij met een kapotte motor en na de restauratie was het weer bijna mis.

Natuurlijk worden alle auto- en motorverhalen weer voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien natuurlijk ook rond de veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet eens aangeboden worden. Het perfecte leesvoer. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

En verder ook nog:

  • Aprilia Moto 6.5 restauratie
  • Honda CB 550
  • Mercedes-Benz 600 Pullman
  • Herinnering aan Stirling Moss
  • Beleef de bevrijding deel 2

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Dolf Peeters, automotive journalist, tekstschrijver, vertaler, lid van de Heeren van Arnhem

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *