Artikelen

Problemen met koppakkingen

By  | 

Die is dus stuk…

Het is niet altijd gemakkelijk om de koppakking te vinden voor een auto waarvan er weinig gemaakt zijn.
Mocht er geen vervanging te vinden zijn, dan is blijft er niets anders over dan het (laten) maken van een nieuwe pakking.

In de begindagen van de auto was er niet in voorzien om de kop van het  cilinderblok te  scheiden.

 

De reden daarvoor was betrekkelijk eenvoudig. Men wist nog geen volmaakte afdichting te maken tussen twee onderdelen die bloot stonden aan zoveel thermische en fysieke krachten.

De motorblokken werden daarom uit één stuk gegoten compleet met een  cilinderkop, met het water- en oliecircuit plus de verbrandingskamers.
Dat was beslist praktisch, maar weinig sleutelvriendelijk op het moment dat het onderhoud voor iedereen toegankelijk moest worden. Techneuten


Mooi. Een koperen koppakking

hebben snel gezocht naar een oplossing om de kop demontabel te maken en een afdichting te verzinnen voor de verbrandingskamer en voor het water- en olie circuit. Ze kwamen met een eenvoudige pakking van papier bedekt met een laagje gekookte lijnolie.de volgende stap?  Een plaatje asbest gedrenkt in kokende lijnolie en daarna 24 uur gedroogd was. De uitgeharde olie vormde een beschermende laag. Koper verving vervolgens de lijnolie. In de loop der jaren is de kwaliteit van de pakking verder verbeterd door toevoeging van staal, van koperlood (een legering van koper en lood) of van grafiet.

Een volgende verbetering was de versterking van de boringen van de cilinder door het aanbrengen van ringen bestaande uit staal of koper. De asbest pakking heeft op een gegeven moment plaats gemaakt voor een meerlaagse sandwich van aluminium of koperen plaatjes of een mengsel van deze metalen.

Dit was nog voordat de voorkeur uitging naar pakkingen van metaal en plastic (métalloplastique’s) met een kern van vezels en gecomprimeerde elastomeren (grafiet, PTFE, asbest) en een beschermende film van koper, van roestvast staal, puur ijzer, van nikkel of van cupronikkel op de oppervlakte.

Sinds het verbod op het gebruik van asbest worden pakkingen in het algemeen gemaakt van geperforeerd verzinkt plaatijzer dat opgesloten is in twee lagen aramide vezels of in andere

Van een Packard zijklepper: Oost west: asbest!

anorganische materialen (zoals mineralen, metalen en afgeleiden daarvan) of in elastomeren van hoge kwaliteit. De elastomeren zijn er voor de buigzaamheid. Meestal zijn ze versterkt bij de boringen, het heetste deel van de motor.

Even tussendoor: nogal wat mensen zullen zich afvragen als ze zo’n versterkte pakking voor zich hebben  aan welke kant hij op zijn plek moet komen te liggen.
Het antwoord is eenvoudig: het deel dat het meest versterkt is wordt altijd gericht naar de kant van het cilinderblok.

Veel pakkingen worden tegenwoordig opnieuw gemaakt op een semi-industriële schaal door Meillor of Glaser. Maar als u een vervanging zoekt voor een niet gangbaar model  of een pakking voor een bepaalde motor (een blok van een Dauphine dat van 850 naar 904 cm3 is gegaan) wordt het verhaal anders. Dan moeten ze opnieuw gemaakt worden. Dat kost wat als er echt geen andere mogelijkheid is.

Stel dat de maten en gegevens van uw uw pakking niet is terug te vinden zijn  dan heeft u een computer nodig om met uw gegevens een mal te tekenen. Als de pakking wel in de registers voorkomt, en u wilt er slechts één dan is er geen probleem, of hij nu gedigitaliseerd is of beschikbaar in de vorm van een mal, er is geen technische belemmering.

Wenst u daarentegen er een groter aantal (meer dan tien stuks), dan is het beter de computer te vergeten (dat duurt te lang, immers alle uitsneden worden stuk voor stuk met een frees gemaakt), gebruik dan een mal die is veel praktischer om grote series te maken.

Handwerk is er in ieder geval bij nodig. Dat vergt tijd, veel tijd.

Dit verhaal kwam tot stand met een van de weinige overgebleven, ambachtelijke Europese makers van koppakkingen en dergelijke. Het is een klein, Frans bedrijfje waar ouderwets vakmanschap en veel handigheid met een computer samen gaan. ‘Tous les moteurs’ heeft intussen klanten door heel Europa.

www.touslesmoteurs.fr
“Tous les moteurs”
26, rue de Verdun
94500 Champigny-sur-Marne
Tel. 0155092911

suggestiebanner

Ook leuk om te lezen…

Nu in de winkel

Auto Motor Klassiek van februari ligt nu in de winkel met deze maand een uitgebreid artikel over de Taunus 12M P4 van Fokke Jansma uit Wijnjewoude. Een opmerkelijk goed geconserveerde klassieker, die een bijzondere ontwerpgeschiedenis heeft. We mochten ook rijden in een tot in het kleinste detail perfecte Triumph 2000 Roadster. Hoe dat aanvoelt? U leest het in het februarinummer. Mocht u ooit van plan zijn een Opel Senator aan te schaffen, dan is het goed dat u dit nummer in huis heeft, want Aart van der Haagen doet uitgebreid uit de doeken, waar u dan rekening mee moet houden. Het een en ander aan aankooptips vindt u ook bij het artikel over de Citroën Dyane. Een auto die we troffen met zijn eigenaar op een terras tijdens een werkoverleg.

En verder:

De restauratie van een Nimbus Model C en een Norton M50. Waarom er zo weinig Opels over zijn? Dat leest u ook in dit nummer. De liefhebberij van een in Spanje wonende Nederlander, die ook geldt als dé specialist voor de Fiat 130. En ook in dit nummer; bijna dertig pagina’s korte berichten, verslagen, praktische tips, columns en korte typebeschrijvingen. Bovendien natuurlijk ook meer dan veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet verder aangeboden worden.
ABONNEER NU EN MIS HET VOLGENDE NUMMER NIET MEER

Dolf Peeters

Dolf Peeters, automotive journalist, tekstschrijver, vertaler, lid van de Heeren van Arnhem

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *