in

Ford Mustang: een 1986’er. Geen 1968’er

Met mannen als The Boxerwhisperer en de fameuze Vlaamse (ex?) geheimagent Walter W. in de vriendenkring heeft Auto Motor Klassiek stevige links met Het Vlaamse, waar feitelijk een klassiekercultuur heerst die voor de wat uitbundiger soort Nederlanders wat low profile is.

Mustang: Een typevoud en een bezoek en route

En zo hoorden we van weer een andere Vlaamse bekende dat die door een typefout in een mailtje een heel leuke auto had gezien. Hij had de tip gekregen dat er bij de Mustang Garage in Heusden -Zolder een mooie rode 1968’er Mustang Convertible moest staan. En als je dan toch in de buurt bent? De rode Ford Mustang Convertible was inderdaad erg mooi. Het was alleen een 1986’er inplaats van een 1968’er. En dat is een Ford Mustang van de derde generatie. Gelukkig wel een met een vijf liter V8, alleen was hij voor onze kennis te jong. Maar hij gaf de tip, inclusief het correcte bouwjaar, door aan ons.

De Generatiekloven

Als je een 1968’er Ford Mustang zoekt, dan is zo’n Mustang op Fords Fox platform uit 1986 een verrassing om te zien. Maar het was en bleef het een echte Mustang met achterwielaandrijving. En die achterwielaandrijving was voor Ford Mustang liefhebbers toch net zo essentieel als een slijter tijdens de Corona lockdown. Er was bij Ford even gespeeld met het idee om Mustangs te gaan bouwen op een Mazda platform met voorwielaandrijving. Maar de marketeers gaven dat idee een dikke ‘Nee!’

Mustangs bleven dus achterwiel aangedreven

En ze werden aangeboden in verschillende versies, waaronder de gemene Cobra’s. In 1982 werd het Cobra-model geschrapt ten gunste van de Mustang GT, een type aanduiding die na 13 jaar terugkeerde. De introductie werd ondersteund met de slogan: “The Boss is Back!” Dit nieuwe GT-model had een opnieuw ontworpen bijna 160 pk sterke 302 CID (4,9 l) “5 liter” motor met nieuwe kleppen, een hetere nokkenas, een grotere dubbele carburateur en een beter ademend in- en uitlaatsysteem. De GT kreeg de voorste luchtdam met mistlampen en de achterspoiler van de Pace Car uit 1979 en de Cobra’s uit 1980 en 1981.

De ‘powerbulge’ over de volledige lengte van die modellen werd echter niet getransplanteerd, maar de GT kreeg een dikke, matzwarte baan over de motorkap. Er werden slechts vier kleuren aangeboden voor het GT-model en dat waren donkerrood, felrood, zilver en zwart. De 5.0-motor was optioneel. Dat blok vormde ook de basis voor de ‘SSP’ (Special Service Package) auto’s die werden gebruikt door de politie, en die vrijwel uitsluitend werden besteld als tweedeurs sedans. De 4.2 liter V8 was voor het laatst beschikbaar op alle Mustang-modellen en dat alleen met automatische transmissie. De uitrustingsniveaus werden ook herzien tot L (basis), GL en GLX het GT-model. De levering van het luxe Ghia-uitvoering werd stopgezet.

Mustang met een 2,3 liter Pintoblok

Onderaan de lijn hadden deze Mustangs als ‘instappers’ 2,3 liter Ford Pinto viercilinders. Maar ze waren ook leverbaar met de V6 Fordblokken uit Keulen. Er kwamen ook nog 3,3 liter zes in lijnblokken in het aanbod. De turbo uitvoeringen hadden een wat twijfelachtige reputatie.

Een Mustang uit 1986 dus

Al met al is de 1986’er uit Heusden-Zolder natuurlijk niet zo iconisch als een vroege Mustang. Maar deze rode Mustang van de derde generatie (een van de 1119 in Canyon Red uitgevoerde exemplaren) heeft feitelijk erg mooie lijnen. Hij is zelfs elegant te noemen. Het ‘Echt Bruut Amerikaanse’ spat er eigenlijk alleen van af door de matzwarte streep op de motorkap. De gothic zwarte mascara om de lampen is ook stoer. En dan is er natuurlijk die V8 voor de handgeschakelde vijfbak. En zo kom je door een typevoud toch bij een heel mooie Mustang.

Lees ook:
Ford Mustang (1966). Amerikaanse icoon van Gerben van der Weg 
Ford Mustang, geesteskind van Lee Iacocca. (Deel één)
De eerste Ford Mustang, geesteskind van Lee Iacocca (deel twee, slot)
Speciale Ford Mustang
Ford Fairmont

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

4 Comments

Leave a Reply
  1. 302 cid is dus bijna 5 ltr. Kan iemand nou eens uitleggen waarom in Amerika beide inhoudsaanduidingen (dus zowel metrisch als imperial) worden gehanteerd en in – nota bene – Groot Brittannie sinds mensenheugenis de cilinderinhoud uitsluitend metrisch wordt aangeduid. Denk aan Bentley 4 litre/Rover 3500/Morris 1100.

  2. Inderdaad de 68 er modellen zijn de ” echte ” en mijn zoon heeft een cabrio een beauty! . We hebben er samen veel aan gedaan en bij zo’n leeftijd blijf je natuurlijk bezig , maar ……. mooi is hij e zoonlief erg trots als hij op weg word gepasseerd en de mensen hun duim opsteken.

    • Inderdaad, je kan maar beter je geld in een 68 steken, indien je de auto ooit in je leven nog zou willen verkopen, ook wat de onderdelenvoorziening betreft. De latere modellen zullen waarschijnlijk nooit zo een hype meemaken als de jaren 60 modellen. In films is ook altijd de eerste serie die te zien, niet de latere.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Ford Prefect (1953)

Ford Prefect (1953): Statige personenwagen. 

Nostalgie. Trend of zwaktebod?