Soms moet je twee keer kijken voordat je iets ziet. Bij automaterialen handel van Silfhout stond onlangs een tot in perfectie gerestaureerde Jeep uit WOII. Deze keer stond er een jaren vijftig Škoda. Toch? Tijd voor de tweede blik. De Škoda Coach zag er wat anabool uit. En uitbundig, met een scheutje Patricia Paaij en Patty Brard en een tikje Liberace op speed. Of als Rambo in drag. Feestje! Of “FOEI!”
Ombouwen. Mag dat?
Hoe verwerpelijk het wel of niet is om klassiekers om te bouwen, te updaten of pimpen? Daar kunnen we straks als verjaardagen weer gevierd mogen worden avonden over praten. Maar de spanningsboog tussen ‘fabrieksorigineel’ en ‘tijdsorigineel’ staat voor de kloof tussen de Rekkelijken en de Preciezen.
Škoda 1101 en 1102
Hoe dan ook: In Den Beginne waren er de Škoda 1101 en 1102. De serie Tudors. Dat waren personen- en lichte bedrijfsauto’s die tussen 1946 en 1952 werden geproduceerd.
Na de Tweede Wereldoorlog begon de Škoda op kleine schaal weer met de productie van de vooroorlogse modellen Rapid en Škoda Popular. Dat teruggrijpen naar de vooroorlogse modellen was gangbaar. Nieuwe ontwikkelingen op burgerautogebied werden tussen 1940-1945, maar heel zelden bedacht. En als dat gebeurde, gebeurde het in het geniep. De productie kwam weer snel op gang. De Škoda-technici hadden bovendien stiekem al een verbeterde versie van de Popular op de plank liggen. Eind 1945 verlieten de eerste nieuwe generatie wagens de fabriek onder de type-aanduiding 1101.
Inmiddels was de fabriek genationaliseerd en de productie concentreerde zich steeds meer op één model. Dat bood de mogelijkheid het aantal geproduceerde auto’s op te voeren. Want de massa schreeuwde om motorisering (en de regering om deviezen).
Vanaf 1946 werden er veel 1101’s gebouwd
Daarbij verscheen als tweede model in 1949 de Škoda 1102 met stuurschakeling. Uiterlijk was de 1102 te herkennen aan een zwaarder uitgevoerde grille met vijf horizontale spijlen. Van beide modellen samen zijn in totaal dik 70D exemplaren geproduceerd. Op basis van de Škoda 1101 zijn verschillende Škoda Sport- en Škoda Supersport-racespecials gemaakt.
De auto had nog steeds het chassis van zijn voorganger van gelaste stalen U-profielen en een centrale buis. De nieuwe carrosserie had echter de stijl van de jaren 40 met in de voorspatborden geïntegreerde koplampen en een grille met chromen dwarsbalken. De vormgeving deed denken aan de carrosserieën van toenmalige Ford-modellen uit de US van A. De vertrouwde watergekoelde viercilinder kopklepmotor met een inhoud van 1089 cc werd overgenomen van de voorganger, maar het vermogen steeg tot 32 pk. De versnellingsbak zat vanaf dat moment direct aan de motor geflensd, de eerdere transaxle-constructie werd verlaten.
Het chassis was voorzien van een centraal smeersysteem en er waren hydraulisch werkende schokdempers toegepast. In de koets was de voorzitting uit één stuk vervaardigd. Met de neerklapbare rugleuning kon een slaapgelegenheid worden gemaakt. Er werden diverse carrosserietypen gemaakt. De 1102 was ook als vierdeurs sedan verkrijgbaar.
En dan krijgen we dit lijstje:
- Onderstel/chassis en V8 motor Chevrolet op kenteken.
- De koets is verbreed en is oorspronkelijk van een Skoda 1102 Tudor Coupe uit 1950.
- Dus de opbouw is van staal, niet van plastic.
- De Chevy is verbouwd tot Hotrod tussen 1988 en 1994 en RDW gekeurd voor NL kenteken.
- De 350cu V8 motor is volledig gereviseerd, getuned en verchroomd.
- Inademen doet de V8 via Edelbrock big intake (chroom) en Edelbrock 4-Barrel carburatie.
- Uitademen geschiedt via headers en dubbele uitlaat spruitstukken met cherrybombs.
- Achter veert de zaak op een bladveer met oppompbare highjackers.
- De automaat heeft een floorshifter.
- De Skoda/Chevy edelbastaard heeft een stuur- en rembekrachtiger.
- De zelfmoord deuren maken hem tot een brute Hot Rod uit de jaren 50.
- De auto is in diep blauw met flakes gespoten en de boven kant parelmoer wit.
- De hemel is nieuw met originele jaren 50 stof.
- De dikke velgen en banden geven deze schepping de look van een puppie met extra grote voeten.
Buiten dat de auto van een mede-Dierenaar te koop is (u kunt het adres van de verkoper opvragen), is de vraag natuurlijk:
Een klassieker verbouwen. Mag dat?
Wij zeggen juichend “JA!”
Lees ook:
– Skoda 1000 MB. Tsjechoslowaakse koerswijziging in de jaren 60
– Cultauto van ŠKODA: de 1000 MBX
– Tatra. Een moordwagen
– Hotrods. Heel origineel 🙂
Bonjour je recherche des éléments pour moteur 1101 1102 ou complet. , quelqu’un aurait il une piste ,? Merci
Origineel.
Tja, folderorigineel, tijdsorigineel of origineel als in “geen tweede van”.
Het is breed uitlegbaar.
Zolang de eigenaar het maar mooi of leuk vind, toch ?
Wie betaald bepaalt.
EN vind je het niet mooi, kijk je de andere kant op.
(om die reden zap ik me eigen ‘savonds helemaal wezenloos 😉 )
Blijft leuk, een wolf in schaapskleren! En idd, al div. keren geflikt; van lijn 6 naar V8, van 90 pk naar 200 +. Vergeet alleen even niet om eerst het onderstel en de remmetjes te doen….
ach altijd wel leuk een 350 met vier venturi en een turbo hydramatic, daar kom je mee tot het einde van de wereld en weer terug.
Maar, op die Skoda uit mijn kinderjaren lijkt het niet.
Nou, dat past op de millimeter en het zal niet meevallen om aan deze motor de kleppen te stellen en de bougies te vervangen. Erg knap gedaan! En ach, er zijn nog genoeg originele te vinden hoor. In die landen werden vroeger auto’s erg lang op de been gehouden. Nu zijn dit soort klassiekers in Tsjechië erg gezocht. Net als oude Tatra’s en zelfs een echt massaproduct als de Jawa-motorfietsen. Die kocht je vroeger voor een habbekrats, nu echt niet meer.
De wapenfabrieken in Pilzen (omgedoopt tot Reichswerke Hermann Göring) waren totaal verwoest en onder de (dwang-)arbeiders vielen meer dan duizend doden, maar de autofabriek in Mlada Boleslav kon relatief snel weer worden hersteld. Daardoor was Skoda een van de eerste merken die na de oorlog weer snel leverbaar waren, ook in Nederland was het in de jaren ’40 een veelverkocht merk. Skoda werd in 1948 genationaliseerd en kwam met alle andere Tsjechoslowaakse voertuigproducenten (en dat waren er heel wat!) onder de paraplu van Motokov, wat zo zou blijven tot 1990.
In elk geval een heel oud automerk dat werkelijk alles heeft overleefd.
Wat is er eigenlijk met de huurwoordenaar gebeurd??
Die is gesneuveld. Na al een paar jaar gebruik kwam er een partij doe de naam vast legde. Dat had ik niet gedaan. En toen mocht ik mijn naam niet mer gebruiken. Tis hoe het gaat in een rechtsstaat
Echt een geweldig mooie hotrod complimenten voor de bouwer.
Ik ben eigenlijk groot fan van origineel, maar dit is echt supergaaf.
Ik zeg dit mag vaker!
Alles mag, maar smaken verschillen., als de carrosserie op de schroothoop was gegaan was ie weggeweest , nu is er een verhaal waar je of nee op kan zeggen en alle partijen boeit.