Artikelen

Een heerlijk evenement tijdens het Paasweekend: Klassieker Drachten

By  | 

Vanaf de allereerste editie zijn wij erbij geweest, en de vierde editie is aanstaande: Klassieker Drachten opent de poorten tijdens het paasweekend. Van 20 tot en met 22 april is het Fries Congrescentrum gevuld met alles wat de wereld van klassieke auto’s en ander gemotoriseerd vervoer te bieden heeft. Diverse vaste waarden maken hun opwachting in Drachten, en toch wordt ook deze beurs anders dan anders. Hij wordt nog groter en beter, zo kunnen wij nu al handenwrijvend vaststellen.

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Organisator Sjouke Bosma noemt de beurs nu Klassieker “XL” Drachten. Dat kan maar één ding betekenen: de beurs groeit opnieuw in oppervlakte en aanbod. Inmiddels heeft Klassieker XL een beursoppervlak van 13000 vierkante meter, en dat is mede te danken aan de bouw van een extra hal, die goed is voor 1200 vierkante meter vloeroppervlak. Zo valt er nog meer te zien dan de vaste bezoekers de afgelopen drie jaren al gewend waren.

Specifieke culthuisstijl

Klassieker Drachten heeft in de afgelopen jaren een heel specifieke huisstijl ontwikkeld, waarbinnen ruimte is voor een uniek aanbod op alle vlakken. Daarbij voegen barbershops, foodtruck eigenaren, kledingverkopers, specifieke variaties op klassiekerthema’s (Lilypad Speedshop), het nieuwe thema Easter Brush Bash (pinstriping, custom art, future relics) en een prachtige club als de Veteraan Motor Club ook dit jaar weer een prettig cultrandje toe aan het evenement. En dat kent doorgaans al een mooi en uitgewogen aanbod van auto’s, motoren, automobilia, onderdelen, boeken en miniaturen.

Showpaddock en Klassiekerrally voor klassiekereigenaren

Particuliere klassiekereigenaren kunnen net als de afgelopen jaren gebruik maken van de (opnieuw vergrote) show paddock. Zij krijgen daarvoor een gereduceerd tarief (€2,– korting op de al scherpe entreeprijs) én de mogelijkheid om mee te doen aan de Klassieker Rally, die door Business Rally Events wordt georganiseerd, uiteraard in samenwerking met Sjouke Bosma en zijn mensen. Wie aan de showpaddock deelneemt, mag gratis de rally rijden die in en om Drachten plaatsvindt en volgens het bol pijl systeem wordt gereden. De rally duurt circa 45 minuten.

Groot en verscheiden aanbod, kleine entreeprijs

Te veel om op te noemen? Ja, u zou het haast zeggen. Maar geheel in de nog verse traditie is er ook een bescheiden element dat dit authentieke en steeds groter wordende evenement laagdrempelig en sympathiek maakt. De entree prijs voor de beurs, die drie dagen van 10.00 uur tot 17.00 uur is geopend, bedraagt slechts €8,–, en kinderen tot 12 jaar mogen zelfs gratis naar binnen. Hoe dan ook: de liefhebber van een heel eigen sfeer en een heel fraai aanbod (uit binnen- en buitenland) móet naar Drachten. Wie die keuze maakt zal een heel puur en eigentijds klassiekergevoel ervaren.

Meer informatie én foto’s van de voorgaande edities vindt u op de website van Klassieker Drachten

 

 

Nu in de winkel, het augustusnummer

Auto Motor Klassiek van augustus ligt nu in de winkel. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Deze maand een mooie opvallende omslag. De Opel Rekord die Erwin Roosink een paar jaar geleden kocht in slechte staat en volledig restaureerde. Waarna hij als fan van de Dukes of Hazzard aan het uiterlijk van zijn Rekord een eigen draai gaf.

Verder in dit nummer:

  • Fiat 850 Familiare die na een halve eeuw overging naar de tweede eigenaar, die vervolgens beloofde de volgende halve eeuw er goed voor te zorgen.
  • Suzuki GS1000 die in de eind jaren zeventig een nieuw hoofdstuk vormde in de betrouwbaarheid en rij-eigenschappen van de Japanse supersports.
  • De Volvo 340 GL is dan misschien wel geen uniek type auto, maar met zijn 58.000 kilometer op de teller, is de inmiddels 33 jarige klassieker wel in unieke staat.
  • In het praktjkartikel leren interieur opknappen wordt een uitgedroogd leren interieur weer mooi gemaakt.
  • De Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16 is de laatste tien jaar behoorlijk in populariteit gestegen. Reden voor ons er eens een reportage aan te wagen. We vonden een mooi exemplaar.
  • BMW R100 Mono. In vergelijking met een R69S of een R90S heb je zo’n ‘nieuwe’ R100RT voor wisselgeld. En je rijdt er een mooie motor mee. Een signalement.
  • De Saab 96V4 van Ad van Beurden had al wat rally's gereden, maar om hem echt optimaal te laten presteren, moest er nog het een en ander aan gebeuren. In dit nummer een verslag van de werkzaamheden.
  • In 75 jaar later opnieuw een serie foto's uit de oude doos, waarmee we even terugschakelen naar de jaren van de Tweede Wereldoorlog.

Alle auto- en motorverhalen worden voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien ook rond de veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet eens aangeboden worden. Het perfecte leesvoer, ook voor de komende vakantie. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *