Matra’s relatie met de Franse Grote Drie is er altijd één geweest die schuurde en kraste. Maar de soort van gewapende vrede resulteerde wel in fantastische auto’s uit de partnerschappen met PSA en Renault. Het Matra-Simca-assortiment zorgde voor iconen als de Bagheera, Murena en Rancho. Matra zou ook de auto produceren die te radicaal was voor PSA begrippen: de Mk I Renault Espace.
Het idee achter de Renault Espace
Ooit maakte Matra, op basis van de Amerikaanse Dodge Caravan de “Dessin Orange”. Bij Dodge werd al vanaf 1978 aan een MPV gewerkt omdat uit onderzoek bleek dat een Dodge-bestelwagen met extra ruiten en zitplaatsen populair bleek bij grotere gezinnen en hockeymoeders. Dat werd later bij ons de Chrysler Voyager. De Europese tak van Chrysler werkte destijds nauw samen met PSA (Peugeot/Citroën) en zo ontstond het idee om met hulp van Matra Automobiles een eigen MPV te ontwikkelen.
Geen zin in Matra’s idee
PSA zag bij nader inzien echter geen brood in wat Matra met polyester panelen in elkaar aan het knutselen was. In 1982 stapte Matra daarom met de plannen naar PSA concurrent Renault. Ook daar waren geen hoge verwachtingen over verkoopaantallen, maar – of juist daarom – mocht Matra de auto wel bouwen, zij het op basis van een wat meer traditionele techniek die geschikt was voor kleinere oplagen. Op een gegalvaniseerd onderstel werd een koetswerk van glasvezel geplaatst. Daarbij bleken de kunststof bumpers niet al te schokvast, maar het idee bleef top. De revolutionaire Renault Espace had een 110 pk Renault benzinemotor en was daar vlot genoeg mee.
De introductie
In juli 1984 werd de Renault Espace gelanceerd voor een nietsvermoedend, stomverbaasd publiek. Zo’n rare auto had de mensheid nog nooit aanschouwd. Er werden er in de maand na de introductie negen Espaces verkocht en bij PSA zaten ze stieken gniffelend hun gelijk te hebben over de innovatieve in glasvezel geklede Matra. Maarrrr…, de volgende maand waren er honderden kopers. En een paar maanden vlogen de monospaces de dealerschappen uit. Wat de Dodge Caravan had gedaan in de VS, dat deed de Espace die in Europa. En de fabriek kon de productie niet eens meer bij houden.
The next generations
In 1991 werd de volgende generatie Renault Espace gepresenteerd – een zware make-over van het originele ontwerp. Terwijl er van de eerste serie van 1984 tot 1990 190.000 stuks werden verkocht, ging de tweede generatie binnen een zelfde tijdsbestek 316D-keer in handen van blije kopers over. De populariteit van deze generatie werd geholpen door de toevoeging van de V6-lijn (met hand geschakelde bakken en automatische transmissie) die een voorbeeld was van de uiteindelijke evolutie van de MPV naar luxueuze ‘people-mover’ in plaats van proletarische bak voor grote gezinnen
Een vreemde afloop
De volgende generatie was de laatste generatie door Matra-ontworpen auto’s. En hoewel die een volledig gemoderniseerde visie op de MPV was, moest de absolute topper van de Matra-Renault-show de hoogst modernistische Avantime zijn. Die was volgens de marketeers bedoeld om tegemoet te komen aan de wensen van ouders waarvan de kinderen uit huis waren, maar die geen afstand wilden doen aan het gebruiksgemak en de ruimte van een minibus. Met de de Avantime presenteerde Renault een unieke auto. Als MPV was de Avantime een volledig onpraktische verschijning.
Heerlijke auto. Ik heb een serie, 1 phase 1 ( als Matra gekentekend) al vele jaren in bezit. Reisauto, boodschappenauto en van alles auto. Met 540.000 km op de klok en de originele motor. Bedrading en interieur zijn kwetsbaar, maar hij rijdt altijd!
Bijna gerepareerd Dolf.
“Matra’s relatie met de Franse Grote Drie is er altijd één geweest drie schuurde en kraste”.
Zoveel spelfouten ben ik van jullie echt niet gewend, ik neem aan dat dit echt haastwerk was?
Is gerepareerd!