Column

Corona en klassiekers

By  | 

Hoe dat Corona gedoe verder gaat?

Dat weet niemand. We hebben vanuit Officiële Bronnen keuzes vanaf “Nog twee weken max” en “Het is een Straf des Heeren en alle Goddelozen zullen sterven”. Dan praten we wel over ‘onze’ God, want over die van de Islam en de Goden van het Hindoeïsme, Jaweh en Boedha heb ik nog weinig gelezen.

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Intussen is het klassiekerseizoen begonnen met een milde regen aan afzeggingen van evenementen. En dat is enorm sneu. Natuurlijk voor al de mensen die zich verheugd hadden op de betreffende evenementen, maar zeker voor de organisatoren. Want heel veel bezoekers beseffen niet hoeveel voorwerk en gedoe er aan te pas komt om een evenement op te zetten.

Bij clubs is dat allemaal niet zo’n probleem, want iedereen doet het puur voor zijn of haar plezier. In ons clubwereldje draait het allemaal om passie en vrijwilligers. En wij kennen aardig wat clubevenementen waar van de voorbereidingstijd echt wel zes+ maanden is. Het bij elkaar halen van 700 Jaguars plus alles wat daarbij komt is bijvoorbeeld een fulltime klus.

Vrijwilligers of profs

Vanuit passie en vrijwilligheid kun je onder de kreet “samen hebben we het toch maar mooi geprobeerd”. Je ‘verlies’ pakken. Maar bij grotere evenementen en beurzen is de investering in tijd en geld van een heel andere orde. Linksom of rechtsom gaat het daar over geïnvesteerde uren, vierkante meters en een indrukwekkende logistiek. Achter die grotere of grote beurzen zit een hele massa mensen die er financieel afhankelijk van zijn. Want onderschat niet wat er aan evenementenorganisaties in ons passiegebied actief is. Dat zijn veel mensen die omgaan met veel vierkante meters en hoge bedragen.

Voor de standhouders ligt de zaak ook moeilijk, maar is wat tweeslachtiger

Op een goede beurs kun je goed verdienen. Er zijn ook bedrijven die zo’n – ook voor hun dure – beurs zien als visitekaartje en die er vanuit gaan dat er ‘vervolgaankopen’ uit zullen volgen. Het niet doorgaan van beurzen is voor standhouders dus ook een gemiste kans. Alleen kunnen de standhouders zich troosten met dat ze voor een niet doorgaande beurs geen standruimte hoeven te betalen en dat het ze een hele bult aan uren en logistiek scheelt.

In de tussentijd zitten wij dus in een raar spanningsveld

Als we wat nodig hebben, dan kunnen onze vertrouwde adverteerders eigenlijk altijd wel leveren wat er gevraagd wordt. Want als internet ooit zijn nut heeft bewezen, dan is het nu wel. En u kunt nu eindelijk dat abonnement op Auto Motor Klassiek nemen dat u al zo lang in de planning had. Dan hoeft u alleen naar de brievenbus en niet naar de kiosk waar u alleen maar in de verleiding komt toch maar weer te gaan roken. Misschien leert deze tijd ons ook wel om te beseffen hoe schuw afhankelijk we van de Chinezen zijn geworden. Misschien zien we dat het niet zo’n goed plan was om alles wat we nodig hebben uit China te halen. Want datzelfde Internet en de daarbij behorende globalisering heeft een bijna definitief einde gemaakt aan heel veel Nederlandse- of laat het Europese maakindustrie zijn.

In de tussentijd is de lucht schoner dan hij in tijden is geweest

Het is lekker rustig op straat en er is geen gebrek IK HERHAAL: GEEN gebrek aan WC papier.

Laten we dus rustig, redelijk verstandig en positief blijven

Laten we ons verheugen en alvast wat extra geld opzij leggen voor als de uitgestelde evenementen in de herkansing gaan. Op een klassieke motor zit je altijd goed met de 1,5 meter regel en klassieke autorijders maken maar eens een ritje in hun eentje. Of ze zetten de passagier op de achterbank. Geniet van de rust. Maar neem wat broodjes en een thermosfles koffie mee. Want de horeca zit op slot. Vriend Frits is Horeca. Hij heeft de deuren dicht en de vriezer vol. Hij pakt straks zijn 1963’er T-Bird en gaat straks lekker rijden.

En in de tussentijd is er vast nog wel wat te sleutelen

 

Nu in de winkel, het julinummer

BMW 318i, Fiat 500 Abarth, Chevrolet Fleetmaster

Auto Motor Klassiek van juli ligt nu in de winkel. Dus snel naar de boekwinkel voor een nieuw nummer. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Lekker zomers prijkt op de omslag de BMW 318i cabriolet van Femko de Jong. Hij bracht de auto tot in perfectie. U leest er alles over in nummer 7.

Erg interessant vinden we zelf de ombouw van een Chevrolet Fleetmaster naar een custom. Dat is niet zomaar klakkeloos gedaan. Het was een echt ingrijpend project. Zelfs de klompen van de eigenaar moesten eraan geloven. Ook de restauratie van de Fiat 500 waarvan in dit nummer een verslag, zou je onder de noemer custom kunnen scharen. De auto was in erbarmelijke toestand, dus een intensieve restauratie volgde. Eigenaar Henrique Linde gaf er meteen een eigen 'Abarth'-draai aan. Wij vonden het resultaat meer dan geslaagd. Hendri Kampherbeek heeft zijn hart gegeven aan Peugeot. Zelfs wanneer deze voor de tweede keer onder handen moet worden genomen. Zijn Peugeot 405 mi16 kocht hij met een kapotte motor en na de restauratie was het weer bijna mis.

Natuurlijk worden alle auto- en motorverhalen weer voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien natuurlijk ook rond de veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet eens aangeboden worden. Het perfecte leesvoer. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

En verder ook nog:

  • Aprilia Moto 6.5 restauratie
  • Honda CB 550
  • Mercedes-Benz 600 Pullman
  • Herinnering aan Stirling Moss
  • Beleef de bevrijding deel 2

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Dolf Peeters, automotive journalist, tekstschrijver, vertaler, lid van de Heeren van Arnhem

4 Comments

  1. JP

    23 maart, 2020 at 10:49

    Geachte schrijvers,

    wat schrijven jullie toch mooie stukken.
    En idd, deze crisis, zet ons tot nadenken. Moeten we nog wel alles uit China halen? Moeten we blijven materialiseren( ja, een nieuw woord hier)?
    Hebben we echt die I phone nodig van 1300,-, en ja, de winst gaat vooral naar apple hoor.
    Ondertussen zit de hele wereld met dit godvergeten chinese vleermuis-eet-virus.
    Mijn idee is: die chinezen moeten ons gaan vergoeden. Waarom moet weer de belastingbetaler hier voor opdraaien, zoals altijd??
    Ik heb net de mrb betaalt van mijn 2 motoren. Maar, mogen we nog wel rijden dit seizoen???? Mijn classics zijn ook bijna klaar, maar…….
    veel auto en- motorgroet Jeroen

  2. hans

    22 maart, 2020 at 18:30

    het is nu al een verloren seizoen terwijl het nog niet eens begonnen is…
    als bockhorn ook niet doorgaat , ga ik in winterslaap tot pasen 2021

    • Dolf Peeters

      23 maart, 2020 at 10:26

      Welnee joh! Lekker wakker blijven. Er is nog zat te doen. En kijk eens wat een mooi weer het is !

      • Gerrit Mannebeek

        23 maart, 2020 at 13:54

        Ben bijna klaar met een beurtje aan m’n Royal Enfield.
        Kleppen slijpen, kontaktpunten schoonmaken, dat werk.
        Ontsteking afstellen met een meter? Ben je gek, dat hoort met een sigarettenvloeitje.
        Mooi werk

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *