in

Chevrolet Nova: Herinneringen

Het was 1990 en een kennis van een vriend van een collega was bezig een 650 pk Chevy Malibu op te bouwen. De kosten van dat project liepen uit de hand. Daarom moest zijn Nova weg. Kort daarna moest het Malibu project ook weg. Want de dappere Willie Wortel die in de buitendienst werkte stak zoveel werktijd in zijn project dat zijn werkgever hem daar nog veel meer tijd voor gaf. Hij raakte baanloos.

Een mooie Nova

Mijn Nova was een mooie, goede auto die alleen in de voorbewerking van het spuiten een station had gemist. Onder de lak zag je her en der nog wat schuursporen. Al met al was hij netjes genoeg om een paar keer als trouwauto ingezet te worden. Het enige probleem dat ik ooit met die Nova had was toen er ter hoogte van Antwerpen een voorwiellager uitliep. De naaf werd in de stromende regen volgespoten met waxoil en de reis ging verder richting Nederland waar de Wegenwacht wel komt.

De zaak begon stapvoets over de vluchtstrook, totdat ik bedacht dat een 5 liter V8 ook een kapot lager rond moest kunnen krijgen. Een lang verhaal kort: thuis was de rechter voorkant gloeiend heet en zaten er diverse delen aan elkaar gesmolten. GM’s bouwdoosprincipes zijn gezegend. Bij Autopart in Den Dolder lagen passende donordelen die ooit onder een Camaro hadden gewoond. Ze zagen er anders uit, maar de maatvoering was identiek.

De reparatie werd op het parkeerpleintje thuis in de stromende regen uitgevoerd. Oh ja: En uitademen deed mijn Nova door twee Cherry Bombs, volgens kenners ‘de uitlaten voor mensen zonder geld‘.

Een mooiere Nova

Dat waren allemaal herinneringen die boven kwamen bij het zien van de 1977’er Nova bij Stuurman Classic Cars uit Herkenbosch. Dat is ook zo’n heerlijk voorbeeld van een gebruiksamerikaan en het bewijs dat een nette klassieker nog gewoon netjes geprijsd kan zijn. Hij is nog hartveroverend origineel waar veel Nova’s gepimpt zijn. En hij heeft het zelfde ‘manco’ wat de mijne had: In de gaten in de velgen kunnen van die kekke verchroomde sierringen. En ik weet nog dat het in 1990 best moeilijk was om die hier te vinden. Maar toen hadden we natuurlijk nog geen Internet. Voor de rest is een Nova een forse, maar zeker niet lompe auto. In de States was hij een nette, niet te dure middenklasser.

Redelijk zeldzaam

Hier in Nederland zie je ze niet erg vaak, maar omdat het een GM product is, is het nooit een probleem om aan onderdelen te komen. En met de vijf liter V8 kun je, als je je aan de huidige regels houdt, toch bijna een op tien rijden. Een op zeven is ook geen probleem overigens. Een op zes ook niet… En om te rijden is hij net wat dynamischer dan een full sized yank-tank.

De 1977 Chevrolet Nova was beschikbaar als coupé, sedan of hatchback en werd aangedreven door een zescilinder 250 CID-motor. Een 305- en 350-CID V8 was optioneel. Up-market was er de Nova Concours met een wat andere styling en luxe opties dan het basismodel Nova.

De Nova Concours onderscheidde zich van het basismodel door een nieuw fijnmazige grille bestaande uit verticale spijlen, samen met een staand motorkapembleem, nieuw ontworpen wieldoppen bredere wielopeningslijsten. ‘C’-scriptinsignes waren te vinden aan de voorkant, zijkant en achterkant van de koets. Binnenin had de Nova Concours- Amerikaans chique- houtnerf-appliqués op de deurpanelen, het instrumentenpaneel en het stuur.

Lees ook:
Oldsmobile Toronado: Amerikaans innovatief
Chevrolet Chevelle SS396. Beter dan nieuw na restauratie
1956 Chevrolet Bel Air. Wat een mooie vondst. Deel 1
1956 Chevrolet Bel Air. Wat een mooie vondst. Deel 2
1956 Chevrolet Bel Air. Wat een mooie vondst. Deel 3

Standaard met een zescilinder

De Concours versie was luxe en had een V8

 

Onderdelen zijn bij GM auto’s nooit een probleem

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

3 Comments

Leave a Reply
  1. Niet te weten dat dit de “Cadillac Seville” zou worden. Het zat idd allemaal nog al grof in elkaar, maar
    makkelijk te repareren. Aan die generatie RWD autos, daar ging zelden iets aan kapot, en als het kapot ging, bleek vaak dat de auto`s bijna nooit werden onderhouden zoals voorgeschreven .
    Zoals Dolf zou zeggen, ze werden gebruikt als Griekse ezeltjes. Prachtig .
    En toch, je hoeft niet eens ver hier vandaan te gaan, zijn er nog heel wat over die als dagelijks vervoer gebruikt worden. Alhoewel ons Auto landschap voor goed is verziekt door nogal wat “vet” uitgevallen lelijke SUV`s . Groeten en hopelijk een beter jaar voor de boeg .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

APK-vrijstelling klassiekers, brieven van de RDW en de verzekeringsdekking

Malcolm N. Bricklin: rare jongens die Amerikanen