Artikelen

Chevrolet Lumina APV

By  | 

1991 Lijkt nog maar zo kort geleden. Maar volgens de regels is een Chevrolet Lumina APV uit dat jaar een klassieker. Toch?


We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Lumina als familienaam

Chevrolet Lumina is een type-aanduiding die tussen 1990 tot 2001 werd gebruikt gebruikt door de Chevrolet-divisie van General Motors. Omdat de Chevrolet-divisie haar middenklassers onder één noemer probeerde te vast te leggen, werd de Lumina aangeboden als een tweedeurs coupé en als vierdeurs sedan. Een mechanisch niet-gerelateerde minivan werd gemaakt en verkocht onder het Chevrolet Lumina APV. En dat was dus in Nederland in 1991. En APV staat voor All Purpose Vehicle. In 1991 was de tijd van de standaard gemonteerde 5,7 liter V8 blokken allang voorbij bij General motors. Maar met 3,1 liter cilinderinhoud was de Lumina nog serieus gemotoriseerd.

Net als de Espace

De Lumina APV, met zijn body van kunststof panelen over stalen dragers en met een schuifdeur over rechts, was de tegenhanger van de goed verkopende Chrysler Voyagers. En waar die allemaal gebleven zijn? GM zette trouwens breed in. Want dezelfde auto werd ook in de markt gezet als Pontiac Trans Sport en Oldsmobile Silhouette. De grootste concurrent van de Lumina was de Renault Espace.

De bijna vijf meter lange Chevrolet Lumina APV was uiterlijk een opvallende verschijning. Binnen, in het typisch ‘plesterikkerig’ interieur, ging het er rustiger aan toe. Alleen het sportstuurtje was een levendige uitzondering. En aan boord was er plek voor zeven inzittenden. Ondanks de toen moderne looks was zo’n Lumina een echte Amerikaan. De dwarsgeplaatste V6 van 122 (SAE!) pk uit 3,1 liter was een kalm vermogen. Het blok moest het voornamelijk van zijn koppel hebben. Latere berichten meldden trouwens regelmatig motorproblemen.

Een stevige drinker

De top lag op iets van 165 km/u (waarbij de schaal op de teller stopte bij 140 km/u). Maar heel snel rijden? Daar was de Lumina niet voor gemaakt. Ondanks dat de rondom onafhankelijk afgeveerde, leeg 1.600 kilo wegende Chevrolet voor Europees gebruik strakker was geveerd en gedempt bleef het een wat deinerige auto met een kenmerkend gevoelloze stuurbekrachtiging. Rijden in een Lumina is een beetje als het varen met een tjalk. De zachte vering zorgde overigens wel voor veel rijcomfort. De cruisecontrol droeg daar ook aan bij. De draaicirkel van de Lumina was in overeenstemming met zijn formaat. Het brandstofverbruik ook: denk aan 1 op 5. Gelukkig gingen er 75 liters in de tank.

Onterecht optimistisch

In  1991 was de pers voorzichtig optimistisch over de kansen van de Lumina APV op onze markt. Een zoektocht op Internet leerde ons dat er maar heel weinig Lunima APV (En vroege Chrysler Voyagers) zijn overgebleven. Blijkbaar zijn ze weg en vergeten. Omdat ze toch slecht waren? Omdat ze opgereden zijn? Nieuw kostte zo’n Lumina APV tussen de 62.500 en de 72.500 keiharde guldens. Voor liefhebbers van recentetere klassiekers moet het feestelijk zijn dat de waarde van zo’n echte Amerikaanse Chevrolet nu ongeveer is wat de gek er voor geeft. En van het verschil in aankoopprijs tussen een Lumina APV en een vergelijkbare Renault Espace? Daar kun je heel wat liters benzine voor verstoken. En GM onderdelen zijn altijd goedkoper geweest dan Renault onderdelen.

Maar na de vraag uit de lezerskring zijn we zelf ook benieuwd naar het rijden met zo’n Chevrolet, Pontiac of Plymouth.

Dus als u er eentje heeft…

Lumina

De Chevrolet Lumina APV. Groot en gestroomlijnd. Maar dorstig

Lumina

Zelfs in de folder heeft hij de volle twee pagina’s nodig

Lumina

 

Lumina

De Chevrolet Lumina was er ook met drie persoons voorbank

 

 

Nu in de winkel, het juninummer

Auto Motor Klassiek van juni ligt nu in de winkel. Dus haast u om een nieuw exemplaar te bemachtigen. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Als hoofdartikel hebben we een uitgebreid aankoopadvies van de Mercedes-Benz S-klasse W116. Alles wat u moet weten, vanaf zwakke punten tot specialisten en lectuur. Een must voor de koper, maar zeker ook voor de liefhebber.

In het juninummer hebben we weer een paar mooie restauratieverslagen. Een daarvan is er een van de restauratie van een Innocenti 90L uit 1981. Maar zeker interessant is ook de restauratie van de Victoria Vicky type 117, van een jonge Belgische bromfietsliefhebber. Hij heeft er nog meer gerestaureerd of in de planning staan. Waaronder een DKW en Express. Ook de Moto Guzzi V7 Special uit 1971 is helemaal gerestaureerd.

Natuurlijk worden alle auto- en motorverhalen weer voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien natuurlijk ook meer dan veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet verder aangeboden worden. Het perfecte leesvoer voor deze lastige tijden. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

En verder ook nog:

  • Ford Thunderbird 1966
  • Panhard 24 CT
  • Solex van Tivan
  • Beleef de bevrijding
  • ROZ Classic 2020

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Ook leuk om te lezen…


Dolf Peeters, automotive journalist, tekstschrijver, vertaler, lid van de Heeren van Arnhem

3 Comments

  1. R.H de Jong

    23 mei, 2020 at 08:56

    Wij hebben een 1990 Chevrolet Lumina APV 3.1 V6 met kampeerwagen op het kenteken.
    Deze ben ik momenteel aan het opknappen/opfrissen qua uiterlijk ( is nu nog slecht matzwart geverfd ) en motorisch onderhoud.
    Wij hebben al diverse chevy vans gehad , maar voor een amerikaan van die leeftijd is het een fijne toerwagen.

  2. Jaap

    12 mei, 2019 at 18:57

    Plymouth = Oldsmobile. 😉

    • Dolf Peeters

      12 mei, 2019 at 20:52

      Gelijk heb je. Allemaal 1 potnat 🙂 Gisteren nog bij Venema Classics geweest om te vertalen bij een Fransman die de Plymouth politie auto aldaar wilde kopen. De poltie daar gebruikte Dodges, Oldsmobiles en Plymouths. Allemaal dezelfde auto’s met andere grilles. Ook allemaal leuk. Inclusief radar gun, spotlights en sirenes

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *